به گزارش شهرآرانیوز «۱۰۰ هزار کلاس درس خطرآفرین در کشور وجود دارد که ۳.۵ میلیون دانش آموز در این کلاسها درس میخوانند.» این آمار تکان دهنده را ناصر قفلی، رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور، مهر ماه امسال اعلام کرده است. مرور این آمار پرسشهایی را در ذهن ایجاد میکند؛ مثلا اینکه از این ۱۰۰ هزار کلاس درس، مشهد چند کلاس خطرآفرین را در خود جای داده است و این کلاسها میزبان چند دانش آموزند؟
پاسخ این پرسشها را از متولیان آموزش و پرورش و نیز سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان پیگیری کردیم و در کمال ناباوری رسیدیم به این پاسخ که مشهد و خراسان رضوی مدرسه خطرآفرین ندارند. از این عجیبتر این است که مشهد حتی مدرسه فرسودهای که نیازمند تخریب باشد هم ندارد.
ابوالقاسم بابایی، مدیرکل پیشین نوسازی مدارس استان، تیرماه پارسال گفته بود: ۸ درصد مدارس مشهد و ۲۲ درصد مدارس استان جزو مدارس تخریبی هستند و باید تخریب شوند. همچنین ۱۵ درصد مدارس مشهد و ۳۸ درصد مدارس استان نیازمند مقاوم سازی هستند.
«۲ هزار و ۷۲۵ کلاس فرسوده در مشهد داریم که بیشتر در حاشیه شهر هستند. همچنین از ۶۷۳ مدرسه در مشهد ۶ هزار و ۱۲۳ کلاس درس نیازمند مقاوم سازی هستند. ۳۱۸ مدرسه در مشهد نیازمند تخریب و بازسازی کامل هستند. بیشتر مدارس فرسوده در منطقه تبادکان هستند. اکنون ۸ درصد مدارس مشهد باید تخریب شوند و ۱۵ درصد از کل مدارس مشهد نیازمند مقاوم سازی هستند.» این جملات را هم بابایی آذر ماه پارسال به شهرآرا گفته بود.
سیدامیر شوشتری، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی، هم آذر پارسال اعلام کرده بود: ۳۰ درصد مدارس استان دارای درجات مختلف فرسودگی و نیازمند بازسازی و بهسازی است.
حمیدرضا خان محمدی، معاون عمرانی وزارت آموزش وپرورش، نیز تیر ماه امسال گفته بود ۱۹ درصد مدارس کشور تخریبی و نیازمند مقاوم سازی هستند.
همچنین بنا بر اظهارات مجید عبداللهی، معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور، ۱۹ درصد از کلاسهای درس کشور نیازمند توجه، ۱۳ درصد نیازمند مقاوم سازی برای افزایش عمر بنا و ۶ درصد از کلاسهای درس معادل ۳۳ هزار کلاس نیازمند تخریب و بازسازی هستند.
مهرا... رخشانی مهر، رئیس پیشین سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، هم به تازگی گفته است: حدود ۵۷۰ هزار کلاس درس در کشور داریم که ۷ درصد این تعداد (حدود ۳۵ هزار کلاس) نیازمند تخریب و حدود ۱۲.۵ درصد (حدود ۷۵ هزار کلاس) نیز نیازمند مقاوم سازی هستند. بیش از ۱۰۰ هزار کلاس در کشور داریم که نیازمند تخریب، بازسازی یا مقاوم سازی هستند. او همچنین درباره موقعیت مکانی کلاسها و مدارس تخریبی بیان کرده است: بیشتر این موارد در شهرها و به ویژه در شهرهای بزرگ هستند، زیرا در مقاطعی بیشتر توجه وزارتخانه بر محرومیت زدایی بوده است؛ بنابراین اغلب مدارس در روستاها و مناطق محروم بهسازی شده اند.
مرور این تناقضهای آماری حکایت از این واقعیت دارد که مدارس فرسوده در مشهد هم احتمالا کم نیستند؛ هر چند که مسئولان مربوط آماری از آنها ارائه نمیدهند.
پرسشهای ابتدای گزارش را که از جاسم حسین پور، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی، پرسیدیم، این طور پاسخ داد: آمار مدارس فرسوده در اختیار آموزش و پرورش است و پس از اعلام آنها مبنی بر فرسودگی مدرسه ای، ما آن را سریعا تخریب میکنیم. آماری در این خصوص به ما داده نشده است، اما اکنون مدارس قدیمیای که در استان داریم، همگی استحکام بنا دارند و برای دانش آموزان خطرآفرین نیستند.
از حسین محمدزاده، مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش وپرورش استان، هم میپرسیم چند مدرسه فرسوده در مشهد یا استان داریم که نیازمند تخریب یا مقاوم سازی هستند؟
او نیز با بیان اینکه ما مستقیما آمار تجمیعی از مدارس فرسوده نداریم و رؤسای آموزش و پرورش در هر منطقه باید آمار را به سازمان نوسازی و تجهیز مدارس بدهند، بیان کرد: وظیفه آموزش و پرورش فقط تعلیم و تربیت است و وظیفه سازمان نوسازی و تجهیز مدارس است که آماری در این خصوص ارائه دهد.
وضعیت مدارس خطرآفرین و فرسوده را از محسن داوری، فرماندار مشهد، هم پیگیری میکنیم و او این طور پاسخ میدهد: متولی، حوزه تشخیص مدارس خطرآفرین و حتی فرسوده آموزش و پرورش است.
داوری درباره سرانه فضای آموزشی در مشهد نیز بیان میکند: متوسط فضای آموزشی در مشهد نسبت به متوسط استان پایینتر است و سرانه آموزشی مطلوبی نداریم؛ بنا بر همین ضرورت، برنامه ریزیهای خوبی صورت گرفته که فضای آموزشی را به حد قابل قبولی برسانیم.
فرماندار مشهد با بیان اینکه آموزش و پرورش، سازمان توسعه و تجهیز مدارس، مولدسازی و خیران پای کار هستند، میگوید: چشم انداز ما این است که تا سال ۱۴۰۵ تعداد ۲ هزار کلاس در مشهد احداث کنیم تا این عقب افتادگی برطرف شود.
او خاطرنشان میکند: همچنین تا پایان سال ۱۴۰۳ تعداد ۴۳۰ کلاس درس در مشهد ساخته خواهد شد که تاکنون ۱۴۰ کلاس درس از این تعداد ساخته شده است.
به گفته داوری، ایمن سازی و مقاوم سازی بنای مدارس و آموزشگاه ها، بازسازی و مرمت مدارس و همچنین ایمنی وسایل گرمایشی مدارس هزینه بر است، در عین حال دارای اهمیت است که در صورت بی توجهی و غفلت از آن یا حتی ساده انگاری، این موضوع میتواند خسارتهای جبران ناپذیری بر جای بگذارد.
از اصرارهای خودمان و انکارهای مسئولان که بگذریم، باز هم به اصل صورت مسئله مدارس فرسوده و خطرآفرین در مشهد میرسیم که شاید تعدادشان هم کم نباشد و ممکن است دیر یا زود، دانش آموزان چوب بی توجهی به آنها را بخورند و لازم است مسئولانی که وجود این مدارس را انکار میکنند، تدابیری جدی در این زمینه بیندیشند.